Sunday 15 July 2012

SOLAT SUNAT TARAWIKH

Tarawikh

Dari segi bahasa bermaksud 'duduk untuk beristirahat' setelah mengerjakan solat empat rakaat. Dari segi syara' pula bermaksud solat dengan rasa senang dan kelapangan hati selepas mengerjakan solat fardhu isya'. Biasanya jemaah akan duduk berehat setelah mengerjakan empat rakaat solat tarawikh dan membaca zikir ataupun doa sebelum disambung semula dengan empat rakaat sehingga cukup lapan atau dua puluh rakaat. tarawikh juga dikenali sebagai 'qiyamu ramadhan'. Solat tarawikh biasanya dikerjakan selepas solat isya' dan waktunya berpanjangan sehingga akhir malam.

Hukum

Hukum mengerjakan solat tarawikh adalah sunat muakkad (sunat yang sangat dituntut) bagi dikerjakan oleh orang-orang islam lelaki dan perempuan pada setiap malam bulan ramadhan samada secara berseorangan ataupun berjemaah. Solat tarawikh lebih afdal dikerjakan secara berjemaah di masjid sebagaimana yang telah dilakukan oleh Rasulullah s.a.w.

Bilangan Rakaat Solat Tarawikh

Pada zaman rasulullah s.a.w, solat tarawikh dikerjakan sebanyak lapan rakaat supaya tidak menimbulkan sesuatu keberatan. Bagaimanapun pada zaman khalifah umar bin al-khattab pula telah ditambah lagi dan menjadikannya dua puluh rakaat kerana beliau berpendapat bahawa orang-orang islam pada zamannya tidak keberatan menunaikan solat sebanyak itu. Solat tarawikh ini juga ditambah ataupun akan diakhiri dengan solat witir sebanyak tiga rakaat. Selain itu, rasulullah s.a.w juga tidak memberatkan solat ini ditunaikan di masjid sahaja kerana tidak mahu para sahabat akan berfikiran solat ini adalah solat yang wajib.

Kelebihan Solat Tarawikh

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya : saya telah mendengar rasulullah s.a.w bersabda mengenai ramadhan : "sesiapa yang mendirikan (solat tarawikh) dalam bulan ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharapkan keredhaan Allah s.w.t, maka akan diampunkan segala dosa yang dilakukannya sebelum itu".












No comments:

Post a Comment